Eikö halvempaa ja joustavampaa kannattaisi kokeilla?

Kaupunginvaltuusto käsitteli tänään Kruunusiltojen liikennesuunnitelmaa. Mielestäni ennen siltojen rakentamista kannattaisi tosissaan suunnitella mahdollisimman hyvin suunniteltua lauttayhteyttä. Se olisi halpa, nopeasti toteutettava, joustava ja siitä voitaisiin tarvittaessa myös luopua lisäkustannuksitta. Käytin kokouksessa seuraavan puheenvuoron:

14

Kruunusiltojen liikennesuunnitelma välillä Kruunuvuorenranta-Kalasatama (Nihti)

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kaupunginvaltuutetut!

Minulla ei ole periaatteellista estettä hyväksyä tällaista merkittävää siltahanketta. Hienosti rakennettu silta voi olla myös hieno kaupungin maamerkki.

Kun kuitenkin mietin eri vaihtoehtojen kustannuksia, minusta näyttäisi järkevältä pyrkiä ainakin aluksi ratkaisemaan tämä yhteystarve lauttaliikenteellä.

Lauttavaihtoehdolla on kiistattomia etuja: Se on halpa investointi, sen voi toteuttaa nopeasti, se on joustava ja otettavissa käyttöön asteittain kysynnän mukaan. Lisäksi siitä voidaan tarvittaessa luopua lisäkustannuksitta.

Valtetuutettu Asko-Seljavaara vetosi siihen, että asia on jo tutkittu. Jossakin määrin näin onkin. Vastaavalla tavalla aikanaan oli tutkittu, että Helsingin Bussiliikenteestä tulee parissa-kolmessa vuodessa kannattava, kun Suomen Turistiauto ja HKL-Bussiliikenne yhdistettiin.

Muistutan, että kun viime valtuustossa tämä huono valmistelu oli käynyt ilmi, niin kahden suurimman ryhmän jäsenet eivät vaikuttaneet pitävän ongelmana valmistelun heikkoutta, kun se oli kuitenkin tukenut heidän näkemystään, vaikka epäonnistuikin pahasti.

Minusta näyttää, että tätä lauttavaihtoehtoa ei ole myötämielisesti selvitetty. Uskon, että jos näin tehdään, voimme löytää paremman liikenneratkaisun.

Lisäksi muistutan, että lauttavaihtoehdon etuihin kuuluu myös se, että siitä voidaan tarvittaessa luopua lisäkustannuksitta.

Kannatan valtuutettu Månssonin palautusehdotusta.